top of page
חיפוש

וואי וואי , תראו מה גיליתי!


התחבטתי היום עם ד"ר שמואל בהט, שהוא חוקר ומורה דרך מופלא, בשאלה - מה היה גודלן המדויק של השכונות היהודיות 'קריה נאמנה' ו'אשל אברהם' שעמדו פעם ליד שער שכם?

לקוראים שלא מתעניינים בזוטות כאלה ושברגע זה איבדו אותי (ובכן, הרוב המוחלט) - כל טוב ושיהיה לכם אחלה יום :) לששת קוראיי הנאמנים שעדיין משום מה כאן, אספר שמדובר בשתי שכונות שנבנו בשנות ה-1870, יעני, ממש עם תחילת היציאה מהחומות, על ידי יהודים אשכנזים מאד מצד 'קריה נאמנה', ויהודים גרוזינים מאד מצד אשל אברהם.

שאלת גודלן של השכונות כבר נשאלה בעבר אבל לא הוכרעה כל כך ובעיניי זה עקרוני, כי אם מנסים להבין את הנוכחות היהודית באזור שער שכם, אז הגודל כן קובע... לפיכך, גייסתי את תוכנת ה-GIS הנהדרת של עיריית ירושלים, שמאפשרת להביט בעירנו ממעוף הציפור, ושמואל הביא את מפת הנכסים היהודיים בעיר מ-1936 ששורטטה על ידי מרדכי הקר עבור בן גוריון (זאת שראיתם למעלה). את כל זה דחפתי לפוטושופ, המלחתי, פלפלתי, קצת שמן זית והנה מה שיצא -

מה מסתבר? (ולא, עוד לא הגענו ל"וואי וואי, תראו מה גיליתי") - שמדובר בשתי שכונות שהיו גדולות הרבה יותר ממה שחשבנו! אשל אברהם (שכונתה גם שכונת הגורג'ים) כיסתה ב-1936 את רוב שורת החנויות במורד רחוב הנביאים בואכה שער שכם, וזה עוד אחרי שהיא הצטמצמה מאד בעקבות בריחת תושבים בימי הפרעות. מהשכונה הזאת, אגב, נשארו לא מעט בתים שבהם גרים היום ערבים. לשכונת קריה נאמנה היה מזל נאחס בהרבה מפני שהיא "נפלה" בדיוק על שטח ההפקר שנקרע שם ב-1948 בין ישראל לירדן למשך 19 שנה. רוב שטחה הפך לאחר מכן, אויה, למגרש החנייה הענק ולכביש הרב-נתיבי (רחוב חיל ההנדסה) שרואים כאן בתצ"א.

שמואל ואני חשבנו שבזאת סיימנו את עניינינו עם המפות, אלא שאז, כשהסתכלתי עוד קצת על התצ"א המשולב, שמתי פתאום לב למשהו מפתיע (כן, עכשיו הגענו לוואי וואי) -

והוא שבצד השני של הכביש, כלומר בשכונת מוסררה שנבנתה בשנות ה-1880, קורים כמה דברים מאד מוזרים. קודם כל, רחוב הע"ח נדחף שם הצידה ללא כל סיבה לכאורה. בנוסף, הבתים שלאורכו מיושרים אליו, חוץ מבית אחד שסימנתי בנקודה ירוקה, שעומד בזווית משונה - פינה אחת שלו נוגעת ברחוב, אבל השנייה נסוגה הצידה, ושלישית, גוש הבתים הקטן שבקצה רחוב משמרות יושב בדיוק על המשולש בפינה של קריה נאמנה!

אז מה אני בעצם אומרת? (כי כדאי כבר לסכם אחרי שנותרתי עם שני קוראים אחרונים בלבד, כלומר אמא שלי ושמואל) -

שלמרות מה שחשבנו כל השנים, קריה נאמנה לא נמחקה לגמרי מהמפה! אני משוכנעת שלפחות חלק מהבתים שבמשולש הנ"ל הם בתיה המקוריים של השכונה הנעלמה, וגם חושדת שהבית עם הנקודה הירוקה (שהעמדתי אותו פה מולכם כדי שתראו מקרוב) הוא הרחבה של קריה נאמנה עוד מלפני 1948. שימו לב איך כל הגוש המסוים הזה נמוך וצנוע ביחס לווילות הערביות הדו-קומתיות מסביב ואיך הן מיושרות על רחוב הע"ח, בניגוד לבית הנקודה הירוקה, שנסמך אל ציר שכונת קריה נאמנה.

מה דעתכם?

תגובות יתקבלו בשמחה כאן למטה, בתחתית העמוד :)

2,105 צפיות21 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page