top of page
חיפוש

"איפה אפי?" בשער יפו

עודכן: 4 בפבר׳ 2023

באוקטובר 1898 נכנס קיסר גרמניה, וילהלם השני, בשערי ירושלים. רבים יודעים שלכבוד האירוע פרצו לכבודו הטורקים את החומה שליד השער כדי שיוכל להיכנס העירה מבלי לרדת מהמרכבה שלו. העניין לא כל כך מסתדר עם זה שהקיסר רכב דווקא על סוס לבן... תמונה נהדרת מהאירוע פותרת כמה תעלומות.

התמונה מציגה את ההמונים שצבאו על הרחבה הפנימית של שער יפו כדי לחזות באירוע ההיסטורי. הרחבה כולה צבעונית ומצוחצחת לכבוד האירוע; החפיר שמקיף את המצודה מימין עבר דיאטה רצחנית כדי שיהיה מקום להעביר במקומו כביש חדש מחוץ לעיר אל תוכה. כל שנותר מהחפיר המסכן הוא הבור הגדול מימין למעלה, זה שההמונים עומדים על הקיר המקיף אותו בסכנת נפשות של ממש. מרחב שער יפו קושט בדגלי טורקיה וגרמניה ושל עוד כמה מדינות נידחות כמו ארה"ב, והקירות מולאו בשלטי פרסומת של מלונות ובתי עסק מקומיים, ובהם כמובן שלט ענק של בנק גרמניה-פלשתינה, למען ינעם לקיסר ויערב.


הדמות הבולטת ביותר היא זו שבאמת הגיעה במרכבה, הלא היא אשתו של וילהלם, הקיסרית אוגוסטה ויקטוריה. תוכלו לזהות אותה יושבת במרכבה שבראש שיירת הסוסים, חבושה בכובע שעליו מבחר פירות העונה ומתכוננת לירידה מהמרכבה כדי להמשיך רגלית במורד השוק אל כנסיית הגואל.

אז הקיסרית היא זו שהגיעה במרכבה, כלומר - החומה נפרצה בשבילה! אפשר אם כך להגדיר את האירוע הזה כפעם הראשונה בהיסטוריה (וכנראה גם האחרונה) שבה שינו בירושלים סדרי עולם כדי שלאישה יהיה קצת יותר נוח... מי שחסר בתמונה הוא כמובן הקיסר בעצמו. לאן הוא נעלם ואיפה הסוס הלבן?


במהלך צביעת התמונה צללתי לעומק הפרטים וכך גיליתי שהקיסר נוכח פה לגמרי אחרי שירד כבר מהסוס והוא מחכה ליקירתו שתרד אף היא. הסוס של הקיסר כבר סולק מהשטח, בעוד שחבריו שהביאו את הפמליה בעגלות, הועמדו בחצי עיגול כדי לעשות מקום לזוג המלכותי. אתם בטח תוהים איך גיליתי את הקיסר, ובכן פשוט התבוננתי באנשים - על מה הם מסתכלים? פני הקהל מופנות אל הגברת הכבודה שעל המרכבה אבל לא כולם...

לחצו על התמונה שלמעלה (או העתיקו אותה אליכם) והגדילו אותה, כדי שתוכלו לבחון מקרוב את החבורה שמשמאל, זאת שמתכוננת לירידתה של הקיסרית. על מי הם מסתכלים? - על האיש עם הקסדה והחזה העטור תגים וסמלים, שראשו מורכן מעט למטה אבל אי אפשר לפספס את השפם...


אם אתם כבר כאן, אז יאללה, בואו נשחק "איפה אפי?" בשער יפו בשנת 1898. מצאו את כל הדמויות שנקלעו לאירוע והונצחו לתמיד. בהצלחה :)

תמונה: מחלקת הצילום של המושבה האמריקאית בירושלים, אוסף ספריית הקונגרס

עיבוד וצבע: תמר הירדני

תגובות יתקבלו בשמחה כאן למטה, בתחתית העמוד :)





2,859 צפיות13 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page