top of page
חיפוש

איפה נמצא השער הזה?

הכי כיף זה להתבונן לעומק בתמונה ירושלמית ולהגיד: "ואללה, אין לי מושג איפה זה!" כך קרה לי כשהתבוננתי בצילום הזה של שמואל אבן-אור משנות ה-70, כאשר גירדתי בפדחתי ומלמלתי לעצמי שעמודי השער עם הכותרת העגולה המוזרה הזאת ממש מוכרים לי, אבל... מאיפה?

אז קילפתי בדמיוני את כל המסביב והשארתי רק את העמודים ואז... בינגו! הבנתי פתאום שזה השער של מגרש הרוסים המקבל את פני הבאים אליו מדרום-מזרח, כלומר מכיכר ספרא. רובנו מכירים את השער במראהו המצורף בצילום העכשווי כאן, כשהבית עם הגג המשולש משמאל שבצילום הישן לא קיים בכלל וגם החומה נראית שונה לגמרי. מה קורה פה?

מסתבר שכאשר תכננו את כיכר ספרא בשנות ה-80, השער הזה עם כל מה שדבוק אליו לא הסתדר עם תכניות הפיתוח, שכן הוא עמד פחות או יותר באמצע הרחבה שעמדה להיבנות בכיכר. לפיכך פירקו את השער לגמרי, הרסו את הבית הדבוק אליו משמאל ואז שחזרו את עמודי השער עם הדלתות בלבד במרחק מרשים של כמעט 40 מטרים פנימה אל תוך מגרש הרוסים. שימו לב לעץ האורן הגבוה שמככב לנו פה בכל הדרמה - לפני ההזזה הוא היה די רחוק מהשער ואילו עכשיו הוא מספיק קרוב כדי להתקשקש עם השער ברכילויות המקומיות.

חוץ מהשער שנאלץ להסכין עם הרילוקיישן הכפוי, גם החומה שהקיפה את מגרש הרוסים נאלצה לעבור מתיחת פנים בחלק זה: היא הועתקה לתוואי קצר יותר לאורך הקיר של בית המשפט ושונמכה לדרגת גדר אבן דלה עם סורג קטן. בית החולים הרוסי (בניין אביחיל) נדפק אפילו יותר, מפני שהזזת השער והחומה פנימה הותירה אותו פתאום מחוץ למגרש הרוסים, בתפקיד המבאס של מחלקת דוחות תעבורה של העירייה.

הבית שהיה דבוק לשער (ירוק במפה) שנראה בצילום ההיסטורי, היה רק מבנה אחד מני מבני עזר רבים שהתגבבו עם השנים סמוך לבית החולים הרוסי, כפי שרואים פה במפה. עם פירוקו של הבית נהרסו גם המבנים האחרים, כדי לפנות מקום לחורשת הדקלים שנשתלה בכניסה לכיכר ספרא (ואיננה עוד). את סקרנותי באשר למראיהם של מבני עזר עלומים אלה השביע התייר היהודי האמריקאי סימור קטקוף, שהסתובב בארצנו ב-1950 עם מצלמה צבעונית (!) ותיעד הכל. בביקורו בירושלים עמד קטקוף על גג ליד גן דניאל וצילם את הנוף צפון-מערבה. כך הוא קלט את החומה המקורית של מגרש הרוסים בחלק זה ובעיקר את המבנים הקטנים המוקפים בעצים ליד בניין אביחיל שכבר אינם.

אסיים בחידה לחדי עין ולמכירי ירושלים - מהו שם הרחוב המופיע בשלט שעל השער בצילום ההיסטורי למעלה ומי יודע מאיפה התחיל הרחוב ואיפה הסתיים?

צילום 1: שמואל אבן אור, 1970, אוסף יד בן צבי.

מפה: נספח רשמי ל"עסקת התפוזים", משרד המשפטים 1964.

צילום 2: סימור קטקוף 1950.

פחחות וצבע: תמר הירדני


תגובות יתקבלו בשמחה כאן למטה, בתחתית העמוד :)

1,486 צפיות12 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page