top of page
חיפוש

השלשלת של גרגוריוס בידינו




בראשית המאה ה-18 יצא ברנש בשם גרגוריוס, שהיה במקרה הפטריארך הארמני של ירושלים, למסע גיוס תרומות בארמניה כדי לשפץ את קתדרלת סנט ג'יימס בירושלים. הקתדרלה העתיקה שנבנתה בימי הצלבנים היתה במצב דל ורעוע והקהילה המקומית לא הצליחה לממן את שיקומה.

המסע לא עלה יפה וגרגוריוס המבואס החליט ללכת על אקסטרים כדי לשכנע את בני עמו הקמצנים לפתוח את הלב והארנק. הוא הניח על צווארו שלשלת כבדה שעליה שלושה צלבים ארמנים וכך הסתובב בכפרים ובערים עם השבועה שלא יסיר את השלשלת עד שישיג את הסכום הדרוש. מופע האימים של הפטריארך הקדוש מירושלים שמתרוצץ עם שלשלת על צווארו כאחרון העבדים טלטל את הארמנים וגרגוריוס שב הביתה לירושלים ב-1720 עם סכום אגדי שהספיק לא רק לשיקום הקתדרלה אלא גם להקמת חומת סוגרים המקיפה את הרובע הארמני עד עצם היום הזה. גרגוריוס הזכור לטוב בהיסטוריה הארמנית בשם "גרגוריוס בעל השלשלת" הפך ליקיר הקהילה ולדמות מופת בתולדותיה.

השבוע זכיתי לסיור VIP ברובע הארמני הסגור לרוב בפני קבוצות, וכך נודע לי כי הקהילה מחזיקה בקפלה קטנה הצמודה לקתדרלה את השלשלת המיתולוגית עם הצלבים המקוריים. האב סמואל ארויאן המקסים שהוביל אותי בנבכי הרובע, זיהה את התלהבותי והסיר אותה מהקיר כדי שאוכל למשש אותה קצת. למרות המסכה, אפשר לחוש בהתרגשותי הגדולה על הזכות להחזיק את השלשלת (שבאמת כבדה!) ולהרגיש לרגע את משק כנפי ההיסטוריה הירושלמית בין כפות ידיי.


צילם: דובי תמרקין, שאלוהים יפנק אותו, שהזמין אותי לסיור הנפלא הזה.

תגובות יתקבלו בשמחה כאן בתחתית העמוד.

706 צפיות3 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page