top of page
חיפוש

רגע לפני שנולד פה שוק


הנה צילום מדהים שמצאתי לא מזמן. הוא הגיע אלי בגודל של בול בגווני אפור, מה שדרש הרבה עבודת פוטושופ ולא מעט מאמץ לפענח מה בכלל רואים פה...

אז זהו מבט לא שגרתי אל לב ירושלים החדשה בשנת 1902. אני מנחשת שהצלם (שעמד על גג בית בודד ברום קו פרשת המים) ביקש להנציח בהתרגשות את הבניין היפהפה שזה עתה נבנה במלוא תפארתו על דרך יפו - בית החולים שערי צדק, הבולט בלבנבנותו ובגובהו המרשים. "על הדרך" תפס הצלם את השכונות הראשונות שנבנו בחלק זה של העיר לאורך דרך יפו וגם את הקצה העליון של השכונה הקטנטונת שבת צדק, המוכרת יותר בשמה הבלתי מחמיא "שכונת הפחים" (ח'ארת א-טנק) שנבנתה במורד הגבעה על דרך שייח' באדר, הלא הוא רחוב אגריפס.

מה שמדהים באמת הוא שכמעט כל הבתים שאתם רואים כאן עדיין קיימים, כולל בתי הגגות האדומים הנאים בשכונת בית יעקב ברחוב אבישר. מזלם של בתי שכונת מחנה יהודה קצת פחות שפר, כי הם סולקו לפני כמה שנים כדי לפנות מקום לרכבת הקלה. הכוונה היא לבתים שבקצה השכונה הצמודים לשכונת שערי צדק ברחוב מיוחס של ימינו, שאת מקומם תופסת היום רחבה גדולה ודי מיותרת. בצילום כאן מ-1948 אפשר לראות יפה את שורת הכיפות של שכונת בית יעקב הנראית בתמונה למעלה, את הבית הגבוה בשכונת שערי צדק ואת בתי מחנה יהודה עליהם השלום.


אבל מה שבאמת הכי מדהים בצילום ההיסטורי מ-1902 הוא שהוא מספק לנו הצצה אחרונה אל מגרש ולירו הגדול שבקדמת התמונה, כשעוד היה סתם שדה פתוח עם טרשים ושבילים. בעוד שתי דקות בערך מיום צילום התמונה יהפוך המגרש הזה לאט לאט למרחב יריד פירות וירקות מהכפרים הערבים בסביבה ועד מהרה יהפוך לשוק מחנה יהודה. נקנח בצילום היסטורי של השוק בהתהוותו.

*

כל התמונות ללא שם צלם. עיבוד וצבע: תמר הירדני

תגובות יתקבלו בשמחה כאן למטה, בתחתית העמוד :)

1,537 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page