top of page
חיפוש

מיומנה של מפענחת תצ"אות

תצלום אוויר ירושלמי ישן ומסקרן שכותרתו "רחביה" התגלגל לידיה של מורת הדרך סגולה זמירי והיא שלחה אותו אלי עם השאלה "מה רואים פה?". נציין שהתצ"א צולם על ידי הטייסת הבווארית ב-1918 והוא מציג את ירושלים בימיה הפחות עליזים בשלהי מלחמת העולם הראשונה.

אז מה באמת רואים פה? לכאורה שום דבר - טרשים, עצים, כמה דרכים ושני בתים וחצי. איך אפשר בכלל לזהות? ובכן, סגולה הציעה שהדרך הישרה העוברת מימין לשמאל היא כביש חיים הזז-בן צבי ושהדרך המעוגלת מימין היא דרך עזה. אני לעומת זאת חשבתי שהדרך הישרה היא רחוב רמב"ן ושהצומת משמאל למעלה זה כיכר צרפת, אבל אז איפה רחוב עזה? לא נותר לי אלא להודות ששום דבר לא מסתדר כאן, מה שגרם לי להסתער בנחישות על המשימה עם זכוכית מגדלת.

התחלתי בלהכתיר כל הר ועמק ולסמן בחץ ירוק לאיזה כיוון פונות הירידות. הבתים זכו לעיגולים אדומים והגולות הקטנות שבתחתית התמונה מימין התבררו כאוהלי צבא (כמו ברוב התצ"אות של הטייסת הבווארית מהמלחמה). במהרה הסתבר שהדרך הישרה מנצלת קו טופוגרפי גבוה וגם מפרידה באופן די ברור בין עמק נקי למדי עם חלקות חקלאיות מצד אחד, לבין מורדות הר טרשים מלא בעצים מצד שני. השוואה לרחביה של היום לא הסתדרה עם כלום כי איפה יש שם דרך ישרה וגבוהה שכזאת?

החלטתי להיטפל לצומת שמשמאל כי אתם חייבים להודות שהוא לא סטנדרטי. היינו מצפים ממנו להיות X מושלם, כלומר שהדרך הישרה תחצה את זו היורדת אל תחתית הצילום בניצב ותמשיך ישר עד בית מספר 3. במקום זה יוצאת משם דרך עקלתון מנקודה אחרת בצומת ומקיפה מרחב מנוקד בעצים. ההסבר היחיד לכך הוא שהיתה שם גדר שחסמה את הדרך ותחמה מרחב גדול השייך באופן פרטי לבית 3, שהיה אולי בית חווה.

אה! פה התחלתי לחשוד שיש לי מושג באיזה צומת מדובר ולכן ניגשתי מיד להביט במפה של יקירנו קונרד שיק מ-1895. נכון, מדובר במפה קשישה ב-23 שנה מהתצ"א, אבל ידעתי שמה שאני מחפשת נמצא שם.

לא נעים לי לומר (סתאם, ממש נעים לי לומר!) שצדקתי ושזה בכלל לא רחביה אלא טלביה. הנה עובדה - הביטו נא על הצומת המוזר שמעל המילים et-talabye. זה לא מזכיר לכם בדיוק את הצומת שלנו? הבעיה היחידה היא שהדרך הישרה שיוצאת ממנו היא דווקא זו שעולה כאן למעלה ולא זאת שהולכת ימינה, כלומר, אם אני צודקת, אז המפה מוצפנת אבל התצ"א פונה מערבה. בסדר, לא צריך לחתוך את הוורידים, אפשר פשוט לסובב את המפה 90 מעלות בכיוון השעון ולבדוק אם זה מסתדר.

ו-Voila! המפה מלמדת שהצומת, כמו שחשדתי, הוא כיכר וינגייט של ימינו וכל העצים שבתצ"א הם מה ששיק מכנה Griechische Baumgarten כלומר - מטעים של היוונים. שימו לב איך רואים יפה את העמק היורד אל נחל רחביה ששיק סימן בקווקו, ואי אפשר לפספס את דרך עזה העתיקה (אצל שיק היא נקראת "הדרך למאלחה") שעוברת בשולי העמק. מסתבר אפוא שהדרך הישרה והמרכזית שבתצ"א שלנו היא רחוב בלפור המתחבא היום בצניעות מפתיעה בין הבתים ולא מגלה איזה כוכב הוא היה פעם.

רגע, עכשיו לגבי הבתים - בית 3 הוא החווה החקלאית המפורסמת של הקונסול הבריטי ג'יימס פין בטלביה, והוא עומד לבטח במקומו במפה ובתצ"א גם יחד. חבל שבית החווה כבר ממש לא עומד לבטח היום אלא נהרס לצורך הקמת השכונה המנדטורית. בית 2 מופיע אף הוא בשני המקורות הוויזואליים, ברחוב בלפור פינת עזה, אלא שמהותו לא ברורה.

גייסתי אפוא תצ"א משנת 1931 המצולם בדיוק מהצד השני, כלומר ממערב למזרח וסימנתי בשבילכם בנקודה ירוקה גדולה מימין למעלה את כיכר וינגייט לצורך התמצאות. כך מצאתי שבית 2 הוא כנראה זה הנמוך עם גג הרעפים שכן שני שכניו מודרניים בהרבה. מאחר שבתצ"א של 1918 יש מבנה גדול יותר, אני מניחה שהיה שם גם חלק שנהרס. מה שלא יהיה, מבית 2 לא נותר דבר, והיום על חורבותיו בנויים ספריית שוקן ובית דירות.

בית 1 נותר תעלומה שכן אצל שיק ב-1895 הוא עוד לא קיים וב-1931 הוא כבר איננו. האם הוא היה באזור המתחם שסימנתי בעיגול אדום מימין למטה? - לאלוהים פתרונים.

מה שסוגר לנו די בוודאות את פענוח התצ"א מ-1918 הוא המופע המרהיב של מטעי היוונים מצדו המזרחי של רחוב בלפור, לבין החלקות הכבר-לא-ממש-חקלאיות שבמערבו.

אז מה יצא? - שסגולה צדקה! היא אמרה שהדרך המתעקלת מימין היא דרך עזה, וזה נכון, אלא רק שזה בחלק אחר, מזרחי יותר, של הרחוב... כל מה שנותר עכשיו הוא רק לתקן את הכיתוב "רחביה" שעל התמונה ל"טלביה" ולראות בטוב ירושלים :)


תצ"א 1918: הטייסת הבווארית 1918 / מפה 1894-5: קונרד שיק / תצ"א 1931: צלמי המושבה האמריקאית

פחחות וצבע: תמר הירדני

תגובות יתקבלו בשמחה כאן למטה, בתחתית העמוד :)

1,871 צפיות7 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page